DLA PACJENTA

TELEPLATFORMA PIERWSZEGO KONTAKTU - 800 137 200

Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200 –  otrzymasz niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, czyli 

  • od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia
  • w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.

Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.

 Z TPK możesz skorzystać w sytuacji:

  • nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia.

Kontaktując się z TPK, otrzymasz poradę pielęgniarki/położnej i/lub lekarską w formie telekonsultacji. 

 W ramach TPK uzyskasz:

  • poradę medyczną
  • e–receptę
  • e–skierowanie
  • e–zwolnienie.

Więcej informacji: https://nfz-krakow.pl/kontakt/


 

WARUNKI UDZIELANIA TELEPORAD

  1. Termin teleporady ustalany jest w trakcie rejestracji pacjenta. Teleporada jest udzielana nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do Ośrodka Medycyny Rodzinnej.
  2. Teleporady realizowane są w formie rozmów telefonicznych.
  3. W terminie teleporady pacjent wykonuje połączenie telefoniczne z Ośrodkiem Medycyny Rodzinnej.
  4. W sytuacji braku kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporady świadczeniodawca podejmuje trzykrotną próbę kontaktu telefonicznego z pacjentem w odstępie nie krótszym niż 5 minut.
  5. Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.

Korzytanie e-usług zdrowotnych:

Usługa
Gdzie zrealizować?
Jakie dane podać?
Więcej informacji
e-recepta

apteka

PESEL + kod recepty

https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta

e-skierowanie

przychodnia

PESEL + kod skierowania

https://pacjent.gov.pl/e-skierowanie/e-skierowanie-przyjazne-dla-pacjentow

e-zlecenie na wyroby medyczne

apteka, sklep medyczny

PESEL + numer zlecenia

https://pacjent.gov.pl/zlecenia-na-wyroby-medyczne

dodatkowe badania  zlecone podczas teleporady (np. gastroskopia, kolonoskopia)

Pracownia Endoskopii

PESEL + numer skierowania

https://pacjent.gov.pl/e-skierowanie/e-skierowanie-przyjazne-dla-pacjentow

Internetowe Konto Pacjenta. Aby zalogować się do IKP można skorzystać z profilu zaufanego, dowodu osobistego z warstwą elektroniczna lub konto internetowe wybranych banków. Więcej: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta

Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem w następujących przypadkach:

  • W trakcie pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza lub pielęgniarkę POZ wskazanej w deklaracji wyboru lekarza POZ/ pielęgniarki POZ.
  • W związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów.
  • W związku z podejrzeniem choroby nowotworowej.
  • Świadczeń udzielanych dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego  w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania  fizykalnego 
  • Pacjent lub jego ustawowy opiekun nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń:
    • udzielanych przez lekarza, który może, bez dokonania badania pacjenta, wystawić  receptę niezbędną do kontynuacji leczenia oraz zlecenie na zaopatrzenie w  wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia w wyroby medyczne, jeżeli jest  to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji 
    • udzielanych przez pielęgniarka lub położną, które w ramach samodzielnego  wykonywania świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych  i rehabilitacyjnych o których mowa w art. 15a ust. 1 ustawy o zawodach  pielęgniarki i położnej, mogą, bez dokonania badania pacjenta, wystawić receptę  niezbędną do kontynuacji leczenia oraz receptę albo zlecenie na zaopatrzenie w  wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia w wyroby medyczne, jeżeli jest  to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym  w dokumentacji medycznej
    • związanych z wydaniem zaświadczenia,

Powyższe nie ma zastosowania w sytuacji, w której lekarz  podejmuje działania mające na celu zapobieganie szerzeniu się zachorowań na chorobę  wywołaną zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 (COVID-19) i dokonuje oceny stanu zdrowia  pacjenta w formie teleporady, z wyłączeniem dzieci do ukończenia 2. roku życia, których stan  zdrowia jest oceniany przez przeprowadzenie wywiadu i badania fizykalnego.



PRZYDATNE STRONY:

RODO

RODO jest unijnym prawem regulującym zasady ochrony danych osobowych, które stosujemy od 25 maja 2018 r. Od tego dnia nasza placówka przestrzega zasad określonych w RODO.
Pełna nazwa RODO: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

KTO JEST ADMINISTRATOREM DANYCH?

Administratorem Państwa danych osobowych jest Ośrodek Medycyny Rodzinnej z siedzibą w Klikuszowej. Nasze dane kontaktowe:
34-404 Klikuszowa 40a, tel. 182651424, adres e-mail: [email protected]. Inspektorem Ochrony Danych jest pan Hubert Bryja, kontakt: [email protected].
Administrator danych jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo przekazanych danych osobowych oraz przetwarzanie ich zgodnie z przepisami prawa.

W JAKIM CELU I NA JAKIEJ PODSTAWIE PRAWNEJ WYKORZYSTUJEMY DANE?

Państwa dane osobowe uzyskane podczas rejestracji będziemy wykorzystywać w celu wykonywania działalności leczniczej, w tym udzielania świadczeń zdrowotnych, prowadzenia dokumentacji medycznej oraz wykonania ciążących na nas obowiązkach prawnych. Obowiązki te określają przepisy prawa regulujące działalność podmiotów leczniczych, w szczególności ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (zgodnie z art. 6 ust. lit. c oraz art.9 ust. 2 lit. h RODO).
Podanie wszystkich danych zawartych w deklaracji NFZ jest wymogiem ustawowym i jest niezbędne do udzielania świadczeń zdrowotnych. Odmowa ich podania uniemożliwi udzielenie tych świadczeń przez naszą placówkę.

JAK DŁUGO BĘDZIEMY WYKORZYSTYWAĆ DANE?

Dane będziemy wykorzystywać przez okres udzielania świadczeń zdrowotnych oraz przez okres, w którym przepisy ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta nakazują nam przechowywać dokumentację medyczną. W zależności od rodzaju dokumentacji będzie to czas nawet do 30 lat.

JAKIE MAJĄ PAŃSTWO PRAWA?

Mogą Państwo złożyć do naszej placówki wniosek o:

  • dostęp do danych osobowych (informację o przetwarzanych danych osobowych oraz kopię danych),
  • sprostowanie danych, gdy są one nieprawidłowe,
  • usunięcie lub ograniczenie przetwarzania danych osobowych.

Mają Państwo także prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uważają Państwo, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy prawa.

KOMU PRZEKAZUJEMY PAŃSTWA DANE?

Z zachowaniem wszelkich gwarancji bezpieczeństwa danych, Państwa dane możemy przekazać – oprócz osobom upoważnionym przez Administratora danych – innym podmiotom, w tym:

  • innym podmiotom leczniczym w celu zapewnienia ciągłości leczenia oraz dostępności świadczeń zdrowotnych;
  • dostawcom usług technicznych i organizacyjnych umożliwiających udzielanie przez naszą placówkę świadczeń zdrowotnych (w szczególności dostawcom usług teleinformatycznych, dostawcom sprzętu medycznego);
  • innym podmiotom przetwarzającym je w naszym imieniu (np. laboratoriom medycznym).

 

MONITORING – KLAUZULA INFORMACYJNA

  1. Obowiązek informacyjny realizowany jest przez Ośrodek Medycyny Rodzinnej s.c. w Klikuszowej poprzez:
  1. Umieszczenie wymaganych klauzul informacyjnych na stronie internetowej podmiotu leczniczego: https://osrodek-klikuszowa.pl oraz w poczekalni na tablicy informacyjnej.
  2. Swobodny dostęp do wymaganych informacji w Rejestracji i u Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 RODO informujemy, iż:
  1. Administratorem danych osobowych jest Ośrodek Medycyny Rodzinnej s.c. (dalej jako Administrator).
    1. Inspektorem Ochrony Danych jest Pan Hubert Bryja, z którym można się skontaktować pod adresem e-mail:  [email protected]

III. Cele i podstawa prawna przetwarzania

  1. Przetwarzanie danych osobowych do celów:
    1. Ograniczenia zachowań niepożądanych, destrukcyjnych, zagrażających zdrowiu i życiu pacjentów, pracowników oraz osób przebywających w budynku oraz jego bezpośrednim otoczeniu
    2. Zapewnienia ochrony mienia będącego własnością Ośrodka Medycyny Rodzinnej s.c. lub osób przebywających na jego terenie
  1. Dowodowych, dla udokumentowania niepożądanych zdarzeń lub niedozwolonych zachowań na terenie Ośrodka Medycyny Rodzinnej s.c.
  1. Podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. d) i e), art. 222 kodeksu pracy:
  2. Przetwarzanie danych osobowych pozyskanych z monitoringu wizyjnego nie wymaga odrębnej indywidualnej zgody.
  1. Odbiorcy danych osobowych:
  1. Administrator.
  2. Pracownicy/współpracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie udzielonego upoważnienia.
  3. Podmioty świadczącym usługi na rzecz administratora w zakresie ochrony osób i mienia na podstawie udzielonego upoważnienia.
  4. Podmioty i organy uprawnione do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa.
  1. Źródła pozyskania danych osobowych:

Rejestracja obrazu poprzez monitoring wizyjny obejmujący obszar:

  1. Kamery video są zainstalowane i oznakowane w  niżej wymienionych pomieszczeniach Ośrodka Medycyny Rodzinnej:
    1. Poczekalnia przed rejestracją- 2 kamery (nad wejściem do poczekalni, oraz przy wschodnim oknie).
  2. Kamery video są zainstalowane na zewnątrz obiektu Ośrodek Medycyny Rodzinnej:
    1. Przed głównym wejściem do obiektu
    2. Na południowo-wschodnim rogu budynku ( wjazd na parking, wraz z parkingiem)
    3. Przed wejściem do Apteki
  1. Dane osobowe w postaci wizerunku są rejestrowane przez kamery nagrywające obraz w sposób ciągły. Kamery nie rejestrują dźwięku:
  1. Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  2. Dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres 14 dni (licząc od dnia ich wytworzenia (video) lub otrzymania (biling, raport aktywności), a po upływie tego okresu będą niszczone w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie).

VII. W przypadku, w którym zarejestrowane za pomocą monitoringu dane osobowe stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub powzięta została wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin 14 dni ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia tego postępowania.

  1. Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, z zastrzeżeniem jednak ograniczeń praw wynikających z prawa powszechnie obowiązującego.
  2. Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych) zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.
  3. Podanie danych osobowych w postaci wizerunku jest konieczne ze względów technicznych do przebywania na terenie Ośrodka Medycyny Rodzinnej s.c.
  4. Na terenie Ośrodka Medycyny Rodzinnej s.c. znajdują się oznaczenia wskazujące, że obiekt jest monitorowany.
  5. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.
  6. Jeżeli przepisy prawa będą wymagały wcześniejszego usunięcia danych osobowych lub dłuższego ich przechowywania Administrator zastosuje się do takiego obowiązku prawnego.
  7. Cele, zakres oraz zasady funkcjonowania monitoringu wizyjnego zostały określone w regulaminie monitoringu wizyjnego Ośrodka Medycyny Rodzinnej s.c.

VIII. Monitoring będzie prowadzony z poszanowaniem godności i dóbr osobistych pracowników, zgodnie z art. 111 K. P.